donderdag 2 januari 2014

Balans van 2014 en de jaren daarvoor

Wat te zeggen over dit jaar. Het was vooral een raar jaar, zoals de afgelopen 4 jaar raar waren. Als er niet zoveel mis was gegaan, dan waren we nog maar pas uit Jekaterinenburg terug gekeerd (dit voelen we heel sterk) en waren we echte Ruslandvaarders geweest, zoals altijd mijn droom was en overigens nog steeds is.

Ik ben nu enigszins uit deze frustratie aan het klimmen en dat is een tamelijk moeizaam proces geweest (waarom ging het in godsnaam allemaal mis, ondanks dat ik er zo graag iets van wilde maken en een hele strijd heb gevoerd, inclusief advocaten en rechters), wat uiteraard spanning, ook binnen het gezin, heeft opgeleverd. Cata werd geboren in een gezin, verkerend zonder eigen inboedel, en in crisis.

Ook later frustratie bij mijn nieuwe werkgever, want ondanks een promotie en blijken van waardering voor mijn werk daar, was het toch een stapje terug. Ik was ook vaak tamelijk van slag als ik weer even terug was bij mijn vorige werkgever, de ambassade in Buenos Aires, want dat refereerde naar andere "betere" tijden (diplomatie is en blijft namelijk een geweldig vak, hoewel ik niet meer dan economische hand-en- spandiensten verrichtte). Daarbij kwamen ook nogal wat problemen in Argentinie, zoals de inflatie die een flinke aanslag doet op je koopkracht of de problemen met electriciteit en water.

Ik vroeg me vaak of het allemaal waard was en had het niet anders gemoeten. Had ik Marcela onder druk moeten zetten om de hele inboedel weer in container te doen en terug te gaan naar Nederland. Maar dat is ook niet zo gemakkelijk als het misschien lijkt. Ondanks dat ik over het laatste steeds nog gemengde gevoelens heb, is alles zo gegaan en probeer ik er de positieve dingen van te zien en mijn leven te accepteren zoals het nu is. Ik heb flinke levenservaring opgedaan, werk uiteindelijk wel als slavist, en heb Marcela, Boris en Catalina. Die drie zijn het uiteindelijk allemaal waard, en dat is een heel andere soort ambitie, hoe leeg deze nogal cliche-klinkende woorden mogen klinken.

 Na deze balans, wens ik iedereen een zalig en gelukkig 2014.

Geen opmerkingen: