donderdag 5 februari 2015

Stadhouder

Grappig: het woord stadhouder komt waarschijnlijk van Luitenant, oftewel Lieutenant, Lieu (plaats) Tenant (Houder, van tener, hoewel dat in het Spaans tot "hebben" is gegeneraliseerd). Leer ik ook weer wat. Ik moest daaraan denken toen ik gisteren mijn rijbewijs aan het verlengen was. De ambtenaar die mijn papieren in ontvangst nam, wist mij te vertellen dat Nederland vroeger een republiek van vrije provincies was. Waarschijnlijk zag hij op mijn DNI dat ik uit Overijssel kom. Ik moet bekennen dat ik best weinig weet van die tijd en de staatskundige geschiedenis van de oude republiek heel interessant is. Ik vertelde hem later wel dat Argentinie en Nederland met elkaar gemeen hebben dat we beiden tegen de Spanjaarden gevochten hebben, beide volksliederen over deze strijd gaan en tamelijk lang zijn, en dat we beide grote exporteurs van landbouwprodukten zijn (hij keek me bij het laatste enigszins ongelovig aan).

Geen opmerkingen: