donderdag 31 december 2009

Tobolsk 1 - Op naar Tobolsk


Ik las vandaag een collum in het NRC Handelsblad waarin Christiaan Weijts aangeeft dat de Nederlander met Oud-En-Nieuw maar bang is om deze alleen door te brengen. Op de een of andere manier behoren dergelijke dagen in gezelligheid te worden doorgebracht en val je erbuiten als je alleen bent. Ik ben nu alleen, want Marcela, Boris en Cati zitten nog in Buenos Aires en na twee weken heb ik nog geen echte kennissenkring kunnen opbouwen. Uiteraard was mijn reactie zoals treffend in eerdergenoemde collum staat, ontsnappen in een romantisch reisje. Rome en Parijs liggen ver van de Oeral, dus mijn doel werd het Westsiberische stadje Tobolsk waarover ik in de Lonely Planet had gelezen. Het moest een een uniek historisch centrum hebben uit de zeventiende achttiende eeuw heeft en is eeuwenlang de uitvalsbasis geweest voor het Russische rijk om het oosten te veroveren. Het was voor mij ook de gelegenheid om voor het eerst over de Transiberische spoorlijn tussen Ekaterinburg (station heet nog steeds Sverdlovsk Passazjirski) en Tjoemen te reizen en daarna een aftakking daarvan naar het hoge Noorden (Soergoet - Novoj Urengoj - Jamburg) tot Tobolsk Vokzal. In total 555 kilometer.

Ik wilde al naar Siberie sinds ik klein was, maar een verblijf in het verre Argentinie maakte dat tot voor twee jaar niet erg aannemelijk, afgelopen jaar overigens ook niet. Ik herinner me dat we op de lagere school werkstukjes moesten maken. We konden kiezen uit reeks van kleine boekjes met meest uiteenlopende onderwerpen (er was nog geen internet). De meesten kozen onderwerpen, zoals: de dolfijn, de pony, voetbal, het huis, het booreiland, treinen, de paardentram, de politie en de kapper. Ik was meer aardrijkskundig ingesteld en koos als eerste Siberie en daarna de Russische Revolutie. Ik was ingegeven door een foto uit een aardrijkskundeboek van mijn vader waar typische Russische houten huisjes te zien waren met het onderschrift “dorpje in Siberie, vaak nog zonder geplaveide wegen”. Ik ben daar nooit meer overheen gekomen.

Geen opmerkingen: